Jern til liten og stor

Gode vaner starter tidlig i livet. Sunn hverdagsmat og sunne vaner som kan passe de aller fleste, både store og små, er en god start. Enkelt og smakfullt.

Barn under 6 måneder

Siden anbefalingen er fullamming de første 6 månedene er det ikke egne næringsstoffanbefalinger i denne tidsperioden. Dersom barnet ikke blir ammet anbefales morsmelkerstatning. 

Barn fra 6 måneder til 5 år

Barn som er født ved termin har vanligvis et jernlager som varer til de er rundt 6 måneder. Derfor er det viktig gradvis å venne barnet til å spise fast føde ved denne alderen. Det er viktig å sikre at barnet får i seg nok jernrike matvarer fra denne alderen; barnegrøt tilsatt jern, grovt brød og jernrikt pålegg – for eksempel leverpostei. Anbefalt daglig inntak av jern er 8 mg per dag.

Barn fra 6 til 9 år

Fra 6 års alderen øker jernbehovet til 9 mg per dag. Dersom barnet spiser for eksempel 2 skiver grovt brød med leverpostei, 1 skive grovt brød med annet pålegg, 1 porsjon havregrøt eller kornblanding med melk, 2 kjøttkaker med poteter og en bukett brokkoli blir dagsbehovet dekket. 

Gutter fra 10 til 17 år og jenter fra 10 til 13 år

Anbefalt inntak er 11 mg jern per dag.

Kvinner 14 til 60 år

Inntak av 15 meg jern per dag vil dekke behovet for ca 90 % av kvinner i fertil alder. En del kvinner med kraftig menstruasjon kan trenger mer jern enn kostholdet kan gi. Unge jenter som spiser lite, ensidig eller utelater viktige jernkilder kan lett få jernmangel. Det er viktig å være oppmerksom på eventuelle symptomer på jernmangel.

Menn fra 18 år og oppover, samt kvinner over 60 år

Menn får sjelden jernmangel siden behovet er relativt lite, samtidig som de spiser mer enn kvinner og barn.